miércoles, 13 de febrero de 2013

Un bon final...

Una vegada realitzat el nostre projecte, el Banc del Temps, només queda reflexionar envers a ell...
Puc dir que al principi veia una mica estrany realitzar un projecte d’aquestes característiques, no sabia com podia estar enfocat ni com fluirien les sessions, així que m’he donat una gran sorpresa!
Considero que tot el grup classe s’ha implicat molt per poder dur endavant el projecte, tant quan tocava impartir-lo com quan havíem de fer d’alumnes una altra vegada. L’èxit d’aquesta participació, penso que pot ser la motivació, ja que des de primera hora na Carmen, professora d’aquesta assignatura, ens ha donat suport i ha sentit curiositat pel que realment ens interessava a nosaltres, ha escoltat totes les nostres propostes i problemes al llarg del curs.
Aquesta assignatura, crec que ha servit de desconnexió amb el món, hem estat concentrats i interessats en el que estàvem fent a cada una de les sessions i ens hem aïllat. Hem gaudit amb el que fèiem a cada moment i hem creat com una espècie de globus en el que només donava cabuda al present, en aquells moments no importava que ocorria fora o quina cosa ens venia després, sinó que hem set participes dels nostres aprenentatges.
Penso que amb aquest petit recorregut que hem fet, ens ha servit per adonar-nos de la importància que té sentir-nos escoltats. Personalment, mai havia tingut la sensació, o tal volta no me’n record, de sentir-me així, de sentir que les meves opinions tenien valor... crec que ha set una de les poques vegades que algú ha fet treure el millor de mi mateixa. I pensar que els continguts que estàvem donant eren els que a nosaltres ens interessava i, el que vertaderament volíem aprendre, per a tenir diferents recursos educatius a l’hora de fer feina; m’ha donat més ganes d’implicar-me en aquesta matèria i d’interioritzar tot el que hem fet al llarg de les sessions.
Tanmateix, si jo que ja som gran, he pogut sentir de la manera que m’han escoltat i com han aplicat les meves demandes dins el procés educatiu, què no podria sentir un nen?, quines coses aprendria?, si els nens el que volen quan són petits és atenció, aprendre i descobrir tot allò que els envolta!
Com a futura mestra crec que sentiria una satisfacció immensa al veure com els meus alumnes tenen inquietuds i ganes d’aprendre i, que jo som la que pot fomentar aquesta voluntat per aprendre o, pel contrari... matar-la... tal i com ocorre moltes vegades, que veiem nens tristos, sense ganes de descobrir el món i completament aïllats en si mateixos.
Aquesta assignatura, m’ha fet reflexionar, ha fet que vegi el mode d’educar d’una altra manera. Pot ser, a altres assignatures com són Estratègies d’Intervenció i Psicologia de l’educació, m’hagin donat les bases teòriques per a que peguera conèixer aquestes estratègies i maneres de fer, pot ser, que abans considerés que aquesta manera d’ensenyar era molt apropiada, per als infants, però no ha set fins ara, que li he donat la importància que te. Ara que he viscut en primera persona les dues maneres d’aprendre, he vist clarament que és la millor manera d’ensenyar! El que sento ara mateix, crec que no es pot descriure amb paraules...
Sempre m’he considerat una persona oberta a les maneres de fer i mai m’ha agradat la manera de treballar per fitxes, o impartir classes més tancades i tradicionals. Amb el que vaig a dir no vull justificar a les persones que ho fan, però crec que ara conec el motiu pel qual alguns mestres no volen canviar la seva metodologia a l’hora d’ensenyar...just ara he comprés que pot ser, que la seva actitud de reticència a les noves maneres de fer, vengui determinada per les seves vivències, ja que a la seva època no va haver ningú que tractés de donar-li un canvi a l’educació i, mostrar-los de quina manera aprèn de veritat les persones, siguin infants o adults.
Tanmateix, tinc clar que el que de veritat necessiten els infants és atenció i un guia que els mostri el camí cap a l’aprenentatge i la construcció del seu “jo”. Un nen necessita expressar-se, necessita jugar, experimentar i sobretot compartir i socialitzar-se, un nen necessita viure i no que li privin. Per tant, si sabem això, perquè no ho proporcionem?, perquè tornem sempre endarrere?
Dit això, considero que un nen que viu, aprèn i un nen que aprèn és feliç, ja que cobreix totes les seves necessitats. Quina millor manera pot haver d’ensenyar i d’avaluar que viure? Si un mestre veu que els seus alumnes tenen inquietuds i aprenen, què necessitat hi ha d’establir unes pautes d’avaluació, si veiem com en el dia a dia assoleixen tots els continguts del currículum?
Per tant, hem de valorar el que tenim al nostre abast i desenvolupar al màxim totes les capacitats individuals i característiques de cadascú, no hem de cercar el que no tenim, sinó aprofitar tots els recursos que posseïm. Just tot el que hem fet a aquesta assignatura.
I com a cloenda d’aquesta entrada, vol mencionar que cursar aquesta assignatura ha set tota una experiència digna de recordar, són d’aquelles petites coses que sempre contaré i recordaré amb molt d’entusiasme.

No hay comentarios:

Publicar un comentario